اجزای سیستم صوت عمومی (PA SYSTEM) چیست؟

سیستم صوت عمومی یا Pa System چیست؟

سیستم صوت عمومی یا Pa System که به اصطلاح سیستم تقویت صدا نامیده می شود مخفف کلمات Public Address System (بلندگوهای مکان های عمومی) است. سیستم Pa دارای اجزای مختلفی چون بلندگوها، میکروفون ها، آمپلی فایرها (تقویت کننده ها)، پخش کننده فایل های صوتی، میکسر صوتی، رک صوتی و تصویری و تجهیزات مرتبط می باشد. این سیستم، میزان بلندی صدای انسان، ابزارهای موسیقی یا سایر منابع صوتی آکوستیک یا صدای ضبط شده یا موسیقی را افزایش می دهد.

سیستم‌های PA ساده اغلب در مکان‌های کوچک مانند سالن‌های مدرسه، مساجد و رستوران های کوچک استفاده می‌شوند. سیستم‌های PA با تعداد بلندگوهای زیاد به طور گسترده برای اعلان در ساختمان‌ها و مکان‌های عمومی، سازمانی و تجاری – مانند مدارس، استادیوم‌ها، کشتی‌ها و هواپیماهای مسافربری استفاده می‌شوند. در ادامه با اجزای سیستم صوت عمومی (Pa System) آشنا می شویم.

میکروفن

وظیفه دریافت سینگال صوتی شخص گوینده و تبدیل آن به جریان الکتریسیته جهت انتقال به دستگاه‌های تقویت کننده صوتی، بر عهده میکروفون است.

هوراند دارای میکروفن دینامیکی دستی مدل SH-V35DS، میکروفن دینامیکی رومیزی مدل SH-501H و نیز میکروفن پیجینگ مدل SH-10PM است. میکروفن پیجینگ SH-10PM محصولی انحصاری با امکاناتی ویژه به جهت استفاده در سیستم‌های صوت عمومی (PA System) است.

برخی از الگوهای قطبی میکروفن

Polar_pattern_omnidirectional

Omnidirectional

Polar_pattern_subcardioid

Subcardioid

Polar_pattern_cardioid

Cardioid

Polar_pattern_supercardioid

Supercardioid

Polar_pattern_figure_eight

Bi-directional or Figure of 8

Polar_pattern_hypercardioid

Hypercardioid

Polar_pattern_directional

Shotgun

جهت مطالعه بیشتر می‌توانید این مطلب را در وب سایت ویکی پدیا مطالعه نمایید.

آمپلی فایر

در سیستم‌های صوتی، آمپلی فایر دستگاهی است که سیگنال صوتی دریافتی خود را به جهت پخش در انواع بلندگوها، در توان‌های مختلف صوتی تقویت می‌کند.

به طور کلی آمپلی فایرها را می‌توان به مدل اهمی و ولتی تقسیم‌بندی کرد که هر کدام بسته به شرایط و کاربری و همچنین نوع بلندگوی مورد نظر، استفاده خواهند شد.
به آمپلی فایر ولتی می‌بایست بلندگوی ولتی (دارای ترانس مچینگ) متناسب با مقدار ولتاژ دستگاه و ترانس مچینگ متصل کرد.
تمامی اکو آمپلی فایرهای هوراند (به غیر از اکو آمپلی فایر همراه) دارای هم خروجی ولتی و هم خروجی اهمی هستند.

آمپلی فایرها در توان‌های صوتی مختلف و در مدل رک مونت یا رومیزی ساخته شده‌اند. قبل از خرید آمپلی فایرها می‌بایست توان حقیقی آن‌ها را متناظر با توان بلندگوهای مورد نیاز در نظر گرفت.

جهت مشاهده انواع آمپلی فایرهای هوراند، کلیک کنید.

انواع آمپلی فایر های هوراند

پخش کننده فایل های صوتی

به دستگاه‌های نظیر CD/DVD/USB Player که جهت خواندن فایل‌های صوتی با پسوندهای مختلف از جمله MP3 و WAV و سپس ارائه سیگنال صوتی متناسب جهت اتصال به سایر تجهیزات الکترونیکی از جمله آمپلی فایرها مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفته می‌شود.

پری آمپلی فایر و پخش کننده رک مونت هوراند مدل SH-PA1020 از نمونه دستگاه‌های پخش کننده فایل‌های صوتی با ورودی MICROPHONE، AUX، SD CARD و USB است که می‌توانید در رک‌های صوتی خود استفاده نمایید.

اغلب آمپلی فایرهای رومیزی هوراند با مدل‌های SH-MP9010 ، SH-Mini100 ، SH-500EAP ، SH-MAI120 و SH-PAA250AIO نیز دارای پخش کننده فایل‌های صوتی CD/DVD و یا USB هستند که تمام نیاز شما را جهت پخش و تقویت صدا فرآهم می‌کند.

میکسر صوتی

گاهی نیاز است چندین صدای مختلف مانند چند میکروفن و پخش کننده فایل صوتی را با یکدیگر تلفیق نمایید و اقدام به پخش در بلندگوها نمایید. برای این منظور می‌توان از میکسرهای صوتی استفاده کرد. همچنین می‌توان حجم سیگنال، بمی و زیری صدای هر ورودی را جداگانه تنظیم کرد.

توجه داشته باشید که آمپلی فایرهای رومیزی هوراند دارای میکسر داخلی هستند. اما اگر تعداد ورودی‌های موجود برایتان کافی نباشد می‌توانید از میکسر رومیزی هوراند مدل SH-3008ER استفاده نمایید. همچنین اگر از رک‌های صوتی استفاده می‌کنید و نیاز به میکسر صدا دارید، می‌توانید از مدل‌های رک مونت SH-PA1000 ، SH-8EMIX و SH-PA1020 استفاده نمایید.

بلندگو

در سیستم های صوتی وظیفه تبدیل سیگنال صوتی تقویت شده به انرژی صوت و انتشار آن در محیط به عهده بلندگو است.

بلندگوها در توان‌های مختلف و در انواع سقفی، دیواری، ستونی، شیپوری و یا باند به صورت اکتیو یا پسیو با اهداف کاربری مختلف و متناسب فضاهای باز یا سرپوشیده تولید می‌گردند.

بلندگوها همانند آمپلی فایرها در دو نوع اهمی و ولتی نیز تولید می‌شوند.

در بلندگوهای اکتیو نیازی به آمپلی فایر نیست چراکه مدار تقویت کننده (آمپلی فایر) درون این نوع بلندگوها تعبیه شده است. دقت داشته باشید که هنگام نصب برای این نوع بلندگوها می‌بایست علاوه بر سیگنال صوتی، برق متناسب نیز فرآهم گردد.
بلندگوهای پسیو اینگونه نیستند و نیاز به آمپلی فایر جدا دارند، بدیهی است این نوع بلندگوها قیمت کمتری به نسبت بلندگوهای اکتیو خواهند داشت.

جهت مشاهده انواع بلندگوهای هوراند، کلیک نمایید.

رک صوتی و تصویری

در پروژه‌های صوتی بزرگ جهت ساماندهی و کنترل جامع تجهیزات صوتی، از رک‌های صوتی و یا تصویری می‌توان استفاده کرد. این رک‌ها طبق سفارش مشتری و یا برآورد کارشناس هوراند از پروژه مورد نظر ساخته می‌شوند.

رک‌های صوتی از پاور آمپلی فایر، میکسر، زون سلکتور، مانیتور صدا و تصویر و پخش کننده‌های صوتی و تصویری مختلف که همگی به صورت رک مونت تولید شده‌اند، تشکیل می‌شوند.

جهت مشاهده انواع محصولات رک مونت هوراند، کلیک کنید.

2 thoughts on “اجزای سیستم صوت عمومی (PA SYSTEM) چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *