بزرگترین نیروگاه آبی خورشیدی جهان در چین به بهره برداری کامل رسید

در حالی که کشورهای سراسر جهان اهداف زیست‌محیطی را برای کاهش انتشار کربن و دستیابی به خنثی سازی کربن تا سال ۲۰۵۰ تعیین می‌کنند، چین با اقتصاد عظیم خود و توانایی در اجرای سریع پروژه‌های زیرساختی در مقیاس بزرگ، به تازگی پروژه‌ای بلند پروازانه‌ای را به منظور تولید برق و از ترکیب انرژی خورشیدی و برق-آبی در ارتفاعات تکمیل کرده است.

ایده نیروگاه فتوولتائیک Kela (PV) توسط موسسه طراحی و تحقیقات PowerChina Chengdu در سال ۲۰۱۶ شکل گرفت و ساخت و ساز آن در جولای ۲۰۲۲ آغاز شد.

گلوبال تایمز گزارش می دهد که PowerChina Chengdu مسئول نقشه برداری، طراحی، تهیه، ساخت، راه اندازی، اتصال به شبکه و تولید برق برای یک سوم پروژه است.

پس از غلبه بر چالش‌های ساخت و ساز در ارتفاعات بالا با سطح اکسیژن کم، نیروگاه آبی خورشیدی تازه طراحی شده، روز یکشنبه وارد عملیات کامل شد و گفته می شود که بزرگترین نیروگاه در نوع خود در سراسر جهان است.

نیروگاه PV در حوضه رودخانه یالونگ در تبت یعنی بخش خودمختارGarze  در جنوب غربی استان سیچوان چین واقع شده است.

ساختمان نیروگاه

کانال خبری خارجی زبان دولتی CGTN می‌گوید که پروژه نیروگاه بخشی از فاز اول نیروگاه برق آبی رودخانه یالونگ لیانگهکو در چین است که در ماه مارس شروع به کار کرد.

برخلاف سایرین، نیروگاه PV Kela با مقیاس ظرفیت نصب شده یک میلیون کیلووات برای یک شبکه برق آبی خورشیدی مجهز شده است.

لیو ژون، روزنامه‌نگار در CGTN گزارش می‌دهد: «با ظرفیت نصب کل سه میلیون کیلووات، برق تولید شده توسط   Kela  به Liangheko متصل می‌شود و سپس به شبکه برق ادغام می‌گردد.

علاوه بر این، این نیروگاه می تواند ۱۵۰۰۰ خودروی برقی را با برد ۵۵۰ کیلومتر تنها در یک ساعت به طور کامل شارژ کند. همچنین ظرفیت تولید سالانه دو میلیارد کیلووات ساعت (کیلووات ساعت) را داشته که می تواند نیازهای حدود ۷۰۰۰۰۰  خانوار در سال را پوشش دهد.

اثرات زیست محیطی

یانگ ژیوی، مدیر پروژه در PowerChina Chengdu به China Media Group (CMG) گفت: “این معادل ۶۰۰۰۰۰ تن زغال سنگ استاندارد بوده و انتشار دی اکسید کربن را بیش از ۶/۱ میلیون تن کاهش می دهد.”

تولید برق بسته به شرایط آب و هوایی، زمانی که به طور انحصاری از پنل های خورشیدی استفاده می شود، نوسان می کند. با این حال، عنصر برق آبی به تنظیم ناپایداری در تولید برق کمک می کند.

ترکیب انرژی خورشیدی و برق آبی به تعادل در عرضه کمک می کند. در نتیجه، پایداری را در تولید انرژی با کیفیت بالا و پاک در تمام طول سال با وجود تغییرات در شرایط آب و هوایی فراهم می کند.

مهندس طراح ارشد پروژه وو دی به گلوبال تایمز گفت که ترکیب انرژی خورشیدی و آبی راهی موثر برای پایدارتر کردن پروژه است چراکه بی‌ثباتی، نوسانات و متناوب بودن تولید برق PV بر شبکه برق تأثیر می‌گذارد.

از نظر مهندسی عمران، در مجموع ۵۲۷۰۰۰ شمع فونداسیون فتوولتائیک در نیروگاه نصب شده است و نزدیک به ۵۰۰۰۰ تن فولاد برای نیروگاه PV استفاده شده است.

به گفته‌ی CGTN، این پروژه امیدوار است که به توسعه‌ی چندین صنعت از جمله: کشاورزی، دامپروری، گردشگری و حمل و نقل در مناطق اقلیت قومی مجاور کمک کند.

بیشتر بخوانید: اولین نیروگاه خورشیدی جهان تا سال ۲۰۲۸ در مدار زمین
--------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *