بیت کوین چیست؟

بیت کوین چیست

آشنایی با بیت کوین به زبان ساده

بیت کوین چیست؟

بیت کوین به دلیل نوسانات قیمتی منحصر به فرد و سود هنگفتی که به سرمایه‌گذاران اولیه خود داده بر سر زبان‌ها افتاده و توجه علاقه‌مندان به بازارهای مالی را به خود جلب کرده است. اما حیف است که اطلاعات ما از این پدیده نوظهور در حد ابزاری برای کسب ثروت محدود بماند. به گفته‌ی بسیاری از آینده‌پژوهان، بیت کوین به عنوان یکی از بزرگترین فناوری‌های قرن ۲۱ ثبت خواهد شد. اگر در حال خواندن این مطلب هستید، حتما به شکلی نام Bitcoin را شنیده‌اید و حالا به دنبال این هستید که بدانید بیت کوین چیست و چطور کار می‌کند. به زبان ساده، بیت کوین پول الکترونیکی است که هیچ حکومتی آن را کنترل نمی‌کند و برای تامین امنیت خود از علم رمزنگاری استفاده کرده است. برخلاف پول‌هایی (ریال، دلار، یورو و…) که امروزه در دسترس ما قرار دارد و توسط دولت‌ها ایجاد شده و حکومت‌ها بر آن نظارت دارند، بیت کوین توسط هیچ دولتی ایجاد نشده و یک ارز دیجیتال یا ارز رمزنگاری شده است. در عوض، از آنجایی که همه چیز در بیت کوین دیجیتالی و کامپیوتری است، این رمزارز برتر توسط هزاران کامپیوتر در سراسر جهان اداره می‌شود و شبکه آن به لطف کاربرانی که در شبکه هستند، در حال فعالیت است. افرادی که در شبکه بیت کوین فعالیت می‌کنند نیز توسط فرد یا نهاد خاصی انتخاب نمی‌شوند و تصمیم برای فعالیت در این شبکه، کاملا داوطلبانه و اختیاری است.

ارز دیجیتال بیت کوین دو کاربرد اساسی دارد؛ کاربرد پول و ابزاری برای انتقال ارزش، به این صورت که افراد بتوانند با آن کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند. و کاربرد بعدی ابزاری برای ذخیره ارزش است، همانند طلا، تا افراد با خریداری آن بتوانند ارزش دارایی خود را حفظ کرده و از تورم در امان بمانند. ویژگی مهم بیت کوین نیز، عدم وابستگی آن به دولت‌ها و غیرمتمرکز بودن آن است. این ویژگی برای اولین بار است که در تاریخ بشر اتفاق می‌افتد که پولی خلق شده که چاپ آن توسط دستگاه‌های ماینر و با استفاده از الگوریتم‌های ریاضی اتفاق افتاده، امنیت آن توسط روش‌های رمزنگاری تامین شده، تمامی تراکنش‌های مالی در این سیستم با استفاده از فناوری بلاک چین ذخیره خواهد شد، برنامه چاپ و عرضه آن از قبل مشخص شده و قابل تغییر نیست و همچنین هیچ کشوری نمی‌تواند آن را تحت کنترل خود دربیاورد.

اگر بخواهیم تعریفی فنی‌تر برای مفهوم بیت کوین ارائه بدهیم، باید بگوییم بیت کوین یک ارز رمزنگاری شده همتا به همتا است که به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود و تمام سابقه آن به صورت زنجیره‌وار، بر روی دفتر کلی به نام بلاک چین ذخیره می‌شود. مهم‌ترین و برجسته‌ترین ویژگی‌های بیت کوین این موارد هستند: بیت کوین قابل سانسور نیست، امکان بیش از یک بار خرج کردن آن وجود ندارد و تراکنش‌های آن در هر زمان و هر مکانی قابل انجام هستند.

معرفی بیت کوین به جهان، قابلیت‌های زیادی را به همراه داشت و مهم‌ترین آنها، استفاده از آن به عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش و همچنین خرید و فروش کالاهای مختلف است. قبل از اینکه به ویژگی‌های مهم و بنیادی بیت کوین بپردازیم، باید بدانیم که بیت کوین چیست و چطور موفق شده به رمزارز برتر بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شود. اگر سوالاتی مانند نحوه کارکرد بیت کوین، نحوه خرید و فروش بیت کوین، روش‌های استخراج بیت کوین، تاریخچه قیمت بیت کوین، روش‌های کسب درآمد از بیت کوین و… ذهن شما را به خود مشغول کرده، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید؛ چرا که قصد داریم به تمام این سوالات پاسخ دهیم و نکات زیاد دیگری را نیز در اختیار شما قرار دهیم.

در روز ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸ مصادف با ۱۰ آبان ماه ۱۳۸۷  مقاله‌ای با عنوان “Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System” به معنی ” بیت کوین: یک سیستم پول الکترونیکی فرد به فرد” منتشر شد. در بخش نویسنده‌ی این مقاله  نام : Satoshi Nakamoto نوشته شده بود. همچنان کسی نمی‌داند که این نام، اسم یک نفر بوده یا گروهی از دانشمندان چنین نامی را برای خود انتخاب کرده‌اند. ساتوشی ناکاموتو هیچ‌گاه هویت خود را فاش نکرد تا برای همیشه به عنوان راز در تاریخ باقی بماند. این مقاله تنها ۹ صفحه داشت؛ اما دقت علمی مقاله آنچنان بالا بود که بسیاری از پژوهشگران حوزه‌ی اقتصاد، رمزنگاری و ریاضیات و کامپیوتر را به ایده‌ی مطرح شده در این مقاله جذب کرد. ایده‌ی اصلی این مقاله، ارائه‌ی یک سیستم پرداخت مالی الکترونیکی به صورت فرد به فرد بود. فرد به فرد بودن این سیستم به این معنی‌ است که افراد بتوانند برای مبادلات مالی خود از پولی استفاده کنند که هیچ نهاد واسط مانند دولت‌ها و بانک مرکزی در آن دخالتی نداشته باشند و بدون وجود واسطه ابزاری برای انتقال ارزش ایجاد کنند. پس می‌توان گفت که بیت کوین، رقیبی برای بانک‌ها است.

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

رد یا گروه هیچ‌گاه هویت خود را فاش نکردند؟ Satoshi Nakamoto نام مستعاری است که فرد یا افرادی که بیت کوین را به‌وجود آورده‌اند برای خود انتخاب کرده‌اند. ساتوشی ناکاموتو کار بر روی کدهای شبکه بلاک چین بیت کوین را از سال ۲۰۰۷ آغاز کرد. در ۱۸ آگوست سال ۲۰۰۸ یا ۲۸ مرداد ۱۳۸۷ او یک وبسایت به نشانی www.Bitcoin.org را خریداری کرد و در نهایت در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸ یا ۱۰ آبان ۱۳۸۷ مقاله بیت کوین را منتشر کرد. او در هیچ یک از فعالیت‌های خود اطلاعاتی از خود منتشر نکرده بود و کسی از هویت واقعی او خبر نداشت.

اولین پیام ساتوشی چه بود؟

تقریبا تمام اطلاعات ما از خالق بیت کوین به پست‌هایی که او در آن سال‌ها در فروم Bitcointalk منتشر کرده بازمی‌گردد. ساتوشی ناکاموتو در تاریخ ۱۱ فوریه ۲۰۰۹ یا ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ اولین پیام خود را در فروم http://p2pfoundation.ning.com/ منتشر کرد. او در این پست خود که با عنوان  Bitcoin open source implementation of P۲P currency ایجاد شده بود از ایده خود مبنی بر توسعه یک سیستم پرداخت مالی فرد به فرد الکترونیکی به نام Bitcoin رونمایی کرد. این اولین باری بود که کلمه Bitcoin در میان عامه مردم توسط خود ساتوشی استفاده شد. متن کامل اولین پست ساتوشی ناکاموتو.

ساتوشی پس از انتشار این پست، دو پست دیگر به فواصل زمانی چند روز منتشر کرد و سپس برای مدت ۹ ماه هیچ خبری از او در این فروم نبود. البته او فعالیت خود را بر روی شبکه بیت کوین ادامه داد و به کمک سایر توسعه‌دهندگان به دنبال اجرای کامل شبکه بیت کوین بود.

شبکه بیت کوین کی آغاز به کار کرد؟

نهمین روز از ماه ژانویه سال ۲۰۰۹ میلادی (۲۰ دی ماه ۱۳۸۷) روز بسیار مهمی برای شبکه بیت کوین است. ساتوشی در این روز اولین نسخه نرم افزار بیت کوین Version ۰.۱ منتشر شد و نخستین بلاک یا genesis block شبکه بلاک چین بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو استخراج شد. در این بلاک تنها یک تراکنش انجام شد و اولین پاداش استخراج بیت کوین که در آن زمان ۵۰ واحد رمز ارز BTC بود، تولید شد. با توجه به قیمت امروز بیت کوین اولین پاداش استخراج تقریبا ۱,۷۰۰,۰۰۰ دلار ارزش دارد. این مقدار همچنان در این کیف پول ذخیره شده و از آن دوران هنوز جابه جا نشده است.

--------------

One thought on “بیت کوین چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *