محققان چینی برای مقابله با سلاح لیزری میلیارد دلاری آمریکا به چسب ۱ دلاری روی آوردند

محققان چینی برای مقابله با سلاح لیزری میلیارد دلاری آمریکا به چسب 1 دلاری روی آوردند

محققان موسسه فناوری پکن در حال آزمایش با رزین فنولیک بور یا BPR هستند، ماده‌ای که معمولاً در محیط های گرم و پر استرس برای مقابله با سلاح های لیزری میلیارد دلاری در حال توسعه توسط ایالات متحده استفاده می شود. چین بزرگترین تولید کننده BPR در جهان است. ساوت چاینا مورنینگ پست گزارش داد که تولید ۲/۲ پوند (یک کیلوگرم) از این ماده تنها هفت یوان (۱ دلار آمریکا) برای چین هزینه دارد.

ایالات متحده به لطف قابلیت استقرار در زمین، آب و هوا، روی سلاح های لیزری به عنوان جهش بعدی در فناوری نظامی خود کار می کند. Interesting Engineering قبلا چندین داستان موفقیت آمیز در ارتباط با استقرار سلاح‌های لیزری را گزارش کرده که به نتایجی مشابه با نتایج موشک های معمولی دست یافته است.

با متداول شدن پهپادهای ارزان قیمت در جنگ، سلاح های مبتنی بر لیزر به عنوان یک سلاح ارزان قیمت عالی برای شلیک به آنها محسوب شده و تا زمانی که منبع تغذیه مطمئن وجود دارد، مهمات نامحدود را وعده می دهند. با این حال، ایالات متحده سلاح لیزری را یک قدم فراتر برده و از آن به عنوان سلاح ضد موشک‌های بالستیک نیز استفاده می کند.  تحقیقات انجام شده توسط چینی‌ها نوید عقب راندگی بزرگی را در برنامه‌های ایالات متحده می دهد.

BPR در کجا استفاده می شود؟

BPR یک رزین ارزان قیمت است که در محیط‌های صنعتی و در مواجه با گرما و تنش زیاد استفاده می شود. رزین همچنین دارای کاربرد نظامی بوده، و از آن به عنوان یک لایهی محافظ حرارتی بر روی موشک‌ها و پهپادهای پرسرعت استفاده می شود.

با این حال، سوراخی در این پوشش و به علت قرارگیری چند ثانیه‌ای در معرض سلاح‌های لیزری ایجاد می‌گردد. تیم تحقیقاتی به سرپرستی گائو لیهونگ، استاد موسسه فناوری پکن، برخی ترکیبات غیرآلی را به رزین اضافه می‌کند تا یک کامپوزیت جدید به نام BPR-1 بسازد. جالب اینجاست که ترکیباتی مانند کاربید سیلیکون، دی اکسید زیرکونیوم و نانوپودر کربن سیاه مستقیماً از بازار خریداری شده و به رزین ارزان قیمت اضافه شده است.

عملکرد BPR-1 در برابر لیزرها چگونه بود؟

محققان در آزمایش‌های خود، پوشش ۱/۰ اینچی (۵/۲ میلی‌متری) از رزین تازه ساخته شده را بکار بردند و آن را در برابر شلیک ۱۵ ثانیه‌ای از یک سلاح لیزری قرار دادند. چگالی توان لیزر ۵۰۰ وات بر سانتی‌متر مربع بود، که بسیار شدیدتر از آن چیزی است که معمولاً برای هدف قرار دادن یک موشک بالستیک استفاده می شود.

بر اساس گزارش SCMP، شمایی از یک سلاح سه مگاواتی از نظر تئوری دارای چگالی توان ۳۰۰ وات بر هر سانتی متر مربع است. ارتش ایالات متحده با وجود تمام پیشرفت‌هایش در فضا، تنها سلاح‌های لیزری ۳۰۰ کیلو واتی را به نمایش گذاشته است و سلاح‌های لیزری مگاواتی در حال حاضر در دست توسعه هستند.

آیا لیزرهای آمریکا می توانند به دفاع چین نفوذ کنند؟

پس از آزمایش ۱۵ ثانیه‌ای، سطح پشتی پوشش، دمای سطحی ۴۴۵ فارنهایت (۲۳۰ درجه سانتیگراد) را نشان داد که بسیار کمتر از نقطه ذوب آلومینیوم یعنی ۷۵۲ فارنهایت (۴۰۰ درجه سانتیگراد) است که در صنعت هوافضا استفاده می شود.

محققان همچنین مواد مذاب شیشه مانند را در سراسر منطقه متاثر از گرما یافتند که به اعتقاد آنها احتمالاً توسط ترکیبات اضافه شده در BPR-1 ایجاد شده است.

با توجه به اینکه ایالات متحده هر سال یک میلیارد دلار برای تسلیحات لیزری هزینه می کند، به نظر می رسد چینی ها راهی کم هزینه برای مقابله با فناوری آینده پیدا کرده اند. افزودن قدرت بیشتر به لیزرها مستلزم تحقیق و توسعه بیشتر بوده و این موضوع برنامه های ایالات متحده در این زمینه را عقب می اندازد.

بیشتر بخوانید: محققان چینی به پیشرفت قابل ملاحظه ای در زمینه ی نسل بعدی ارتباطات ۶G دست یافته اند که از طریق ارسال بی سیم صورت می پذیرد
--------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *