​نحوه اندازه گیری وات بلندگو

​نحوه اندازه گیری وات بلندگو

​نحوه اندازه گیری وات بلندگو

​پیدا کردن رتبه بندی وات برای یک بلندگو

​از آنجایی که بلندگوها توان تولید نمی کنند (این کار یک تقویت کننده است)، وات بلندگو به محدودیت توانی اشاره دارد که یک بلندگو قبل از شکستن یا داغ شدن بیش از حد می تواند تحمل کند. این بدان معنی است که وات تقویت کننده باید در محدوده توان قابل قبول برای یک بلندگو قرار گیرد. برای بدست آوردن وات می توانید ولتاژ را در آمپر ضرب کنید، بنابراین بیشتر اطلاعاتی که برای تعیین محدوده وات بلندگو نیاز دارید باید روی جعبه بلندگو، درام یا در دفترچه راهنما چاپ شود. همچنین می توانید آزمایش بار را روی تقویت کننده ای با وات نامشخص انجام دهید تا ببینید آیا با یک بلندگوی خاص کار می کند یا خیر.

۱- برای پیدا کردن RMS، دفترچه راهنما را بررسی کنید. RMS یک بلندگو به وات پیوسته ای اشاره دارد که یک بلندگو می تواند برای سیگنال صوتی ایده آل تحمل کند. هنگام تطبیق آمپلی فایر با بلندگو، وات تقویت کننده را با RMS بلندگو مطابقت دهید. RMS همیشه در دفترچه راهنمای بلندگوی شما ذکر شده است.

  • RMS مخفف ریشه میانگین مربع است. این فرمولی است که برای تعیین بازده جریان بر اساس وات استفاده می شود.
  • ​بدون محدوده وات توصیه شده سازنده، هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتوانید برای یافتن RMS از آن استفاده کنید.

۲- از حداکثر وات ذکر شده در دفترچه راهنما برای یافتن آستانه وات خود استفاده کنید. حداکثر وات به بالاترین میزان توانی که یک بلندگو می تواند برای مدت زمان کوتاهی تحمل کند، اشاره دارد. اگر آمپلی فایر از این عدد فراتر رود، ممکن است بلندگو بشکند یا آتش بگیرد. این شماره معمولاً در کنار RMS چاپ می شود.

· ​اگر دفترچه راهنمای بلندگوی شما دارای حداکثر وات (یا اوج قدرت) باشد، این اندازه گیری به حداکثر توانی اشاره دارد که بلندگوی شما می تواند برای ۱-۲ ثانیه قبل از اتصال کوتاه یا خاموش شود. آن را به عنوان واتی در نظر بگیرید که فوراً بلندگوی شما را از بین می برد.

​حداکثر وات را می توان برای مدت زمان کوتاهی حفظ کرد.

​هشدار: هنگامی که بلندگو به تقویت کننده پرقدرت وصل است، با افزایش آهسته صدا، تست بار را روی بلندگو انجام ندهید. این فوق‌العاده خطرناک است و اگر محدودیت‌های وات بلندگوی خود را ندانید می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود.

​۳- اگر دفترچه راهنما ندارید به پشت جعبه بلندگو نگاه کنید. اگر دفترچه راهنمای خود را ندارید، باید یک صفحه یا برچسب روی بلندگوی شما وجود داشته باشد که وات، ولتاژ و آمپر را نشان دهد. جعبه بلندگو را بچرخانید تا این اطلاعات را پیدا کنید.

​به طور معمول، محدوده ای از اعداد زیر وات را فهرست می کند. این یک محدوده RMS است. از این شماره برای انتخاب تقویت کننده مناسب برای بلندگوی خود استفاده کنید.

  • این اعداد اغلب مستقیماً روی درام بلندگو نیز چاپ می شوند.
  • ​همچنین می توانید برند و مدل بلندگوی خود را در موتور جستجو وارد کنید تا مشخصات مورد نیاز خود را بیابید.

۴- اگر وات ذکر نشده باشد اعداد ولتاژ و آمپر را پیدا کنید. اگر فقط درام اسپیکر را دارید یا هیچ اطلاعات وات روی جعبه وجود ندارد، برای ولتاژ به دنبال عددی باشید که به V ختم می‌شود. این عدد را روی یک کاغذ یادداشت کنید. سپس، به دنبال عددی باشید که به A ختم می شود. این آمپر است. این عدد را نیز بنویسید.

  • ولتاژ اندازه گیری قدرت جریان الکتریکی است. آمپر به حجم جریان در یک سیگنال اشاره دارد. هر چه جریان بیشتر باشد، برق بیشتری وجود دارد.
  • ​این کمک می کند که ولتاژ و آمپر را از نظر لوله در نظر بگیرید. آمپر مقدار آب در یک لوله است، در حالی که ولتاژ مقدار فشاری است که در لوله وجود دارد. وات را به اندازه لوله در نظر بگیرید. هر چه وات بیشتر باشد، اسپیکر ولتاژ و آمپر بیشتری را می تواند تحمل کند.

۵- آمپر و ولت را ضرب کنید تا حداکثر وات را پیدا کنید. ولتاژ بلندگو را بگیرید و آن را در آمپر ضرب کنید تا یک تخمین تقریبی از حداکثر وات بدست آورید. برای مثال، اگر بلندگوی شما ۱۲۰V و ۵A دارد، این اعداد را در ۶۰۰ وات ضرب کنید.

  • ​برای ادامه استعاره لوله، ضرب مقدار آب (آمپراژ) در میزان فشاری که از لوله به بیرون رانده می شود (آمپراژ)، حداقل اندازه لوله مورد نیاز برای مدیریت آب و فشار را به شما می گوید. برای بلندگو، این اساساً به این معنی است که این حداکثر وات است، زیرا لوله نباید کوچکتر شود.

​استفاده از تست بار تقویت کننده برای تست سازگاری

۱- ابتدا به دفترچه راهنمای آمپلی فایر نگاه کنید تا وات را پیدا کنید. اگر دفترچه راهنمای آمپلی فایر را دارید، آزمایش مولتی متر غیر ضروری است. ۱-۲ صفحه اول را ورق بزنید تا مشخصات آمپلی فایر را برای یافتن وات پیدا کنید. اگر این اطلاعات را ندارید، باید با وصل کردن آمپلی فایر به بلندگو و آزمایش وات از طریق تست صدا، آزمایش بار را انجام دهید. اگر حداکثر وات تقویت کننده از حداکثر وات بلندگوی شما تجاوز نکند، آنها سازگار هستند.

  • اطلاعات وات اغلب در پشت آمپلی فایر نیز چاپ می شود. به دنبال برچسب یا تابلویی با نوشته های ریز روی آن باشید. اکثریت قریب به اتفاق آمپلی فایرها میزان وات را در اینجا ذکر می کنند.
  • ​تست وات آمپلی فایر شامل پخش یک صدای بسیار بلند و مضر است، بنابراین اگر می توانید اطلاعات را در جای دیگری پیدا کنید، بهتر است از انجام آزمایش خودداری کنید.

​۲- مولتی متر خود را خاموش کنید و پروب ها را به جلو وصل کنید. مولتی متر خود را روشن نکنید سیم قرمز رنگی را که همراه مولتی متر شما ارائه می شود در شکاف قرمز رنگ جلوی دستگاه قرار دهید. سیم مشکی خود را بردارید و آن را به شکاف مشکی کنار آن وصل کنید. برای همه مقاصد، سیم قرمز خط مثبت و سیم سیاه خط منفی شماست.

​۳- پروب های مولتی متر را در جک های خروجی بلندگو قرار دهید. آمپلی فایر خود را خاموش کنید در پشت آمپلی فایر ۲ جک خروجی استفاده نشده برای آمپلی فایر پیدا کنید. پروب مولتی متر قرمز را داخل جک قرمز با برچسب مثبت (+) بکشید. پروب مشکی را داخل جک مشکی با برچسب منفی (-) بکشید. اگر بلندگو از قبل وصل نشده است، آن را به شیارهای خروجی دیگر وصل کنید.

  •  ​پروب به طول نازک فلز در انتهای هر سیم اشاره دارد. اینها قطعاتی هستند که ولتاژ را می خوانند.

نکته: اگر در حال آزمایش تقویت‌کننده‌ای با شکاف‌های پیچ عمودی در بالا برای نگه‌داشتن سیم‌ها هستید، هر پروب را وارد کنید و از یک آچار شش گوش یا پیچ گوشتی برای سفت کردن پیچ‌ها استفاده کنید و پروب‌ها را در حین تست ثابت نگه دارید. اگر شکاف پیچ عمودی وجود ندارد و درگاه توسط یک پیچ پوشانده شده است، در حین انجام آزمایش، پروب را روی قسمت بیرونی پیچ نگه دارید.

۴- مولتی متر خود را روی ۲۰۰ ولت (AC) تنظیم کنید و آن را روشن کنید. صفحه جلویی مولتی متر خود را روی ۲۰۰ ولت (AC) بچرخانید. تنظیم ولتاژ AC با یک V با یک خط موج دار بالای آن نشان داده می شود. اعداد کنار این V تنظیمات ولتاژ AC هستند. صفحه را روی ۲۰۰ قرار دهید و مولتی متر خود را روشن کنید.

  •   ​برای یک آمپر کم مصرف، ولتاژ را بین ۱۰-۱۰۰ تنظیم کنید.

۵- کلمپ متر را دور سیم بلندگو در جک مثبت بپیچید. کلمپ متر یا گیره جریان، یک متر دیجیتالی است که ۲ فک از قسمت بالایی آن بیرون زده است. جریان (آمپراژ) هر سیمی که از دهانه وسط فک ها عبور می کند را می خواند. فک‌های کلمپ متر خود را دور سیم خروجی که به ترمینال مثبت بلندگو وصل می‌شود بپیچید.

  • فقط برای روشن شدن، شما سیم را مستقیماً محکم نمی کنید. فقط باید از سوراخ وسط فک عبور کند. سیم را با کلمپ متر خود نیشگون (pinch ) نگیرید.
  • ​اگر سیم بلندگو دارای کد رنگی باشد، این سیم خروجی مثبت قرمز خواهد بود. در غیر این صورت، به دنبال سیم اتصال به جک با برچسب مثبت (+) باشید.

۶- یک آهنگ تست ۵۰ هرتز را از طریق تلفن یا یک CDپخش کنید و آن را روشن کنید. صدای تقویت کننده، بلندگو یا گیرنده را تا انتها کم کنید. یک تلفن یا پخش کننده mp3 را به جک هدفون در جلوی آمپلی فایر یا بلندگو وصل کنید. جستجوی آنلاین برای یافتن صدای تست ۵۰ هرتز (Hz). پخش را در تلفن یا پخش کننده خود فشار دهید تا آهنگ تست شروع شود. صدای تست را تا جایی که می توانید بالا ببرید و بگذارید به پخش ادامه دهد.

  • شما نمی توانید این آزمایش را با استفاده از موسیقی انجام دهید زیرا مقدار هرتز و قدرت مورد نیاز برای پخش یک آهنگ بالا و پایین می شود زیرا صدا بلندتر و ملایم تر می شود.
  • ​تون های تست ۵۰ هرتز بسیار آسان است. آنها معمولاً برای این آزمایش به طور خاص استفاده می شوند.
  • ​این بخش از تست بسیار بلند و ناراحت کننده است. این کار را در اواخر شب انجام ندهید، زمانی که افراد ممکن است سعی کنند بخوابند.

​۷- صفحه های (اسکرین،screen) روی کنتور خود را بخوانید تا ولتاژ و آمپر آمپلی فایر را بیابید. با پخش صدا، صفحه مولتی متر خود را بررسی کنید و عدد را یادداشت کنید. سپس عدد روی کلمپ متر را بررسی کرده و این عدد را یادداشت کنید. قرائت مولتی متر ولتاژ تقویت کننده شما است، در حالی که قرائت کلمپ متر آمپر است.

  •   ​همانطور که آهنگ تست در حال پخش است، مولتی متر شما میزان توانی را که تقویت کننده به جریان وارد می کند را ثبت می کند. کلمپ متر میزان جریان واقعی را می‌خواند.

​۸- برای پیدا کردن وات، ولتاژ را در آمپر ضرب کنید. صدای تست را خاموش کنید، تقویت کننده خود را خاموش کنید و پروب های مولتی متر خود را بردارید. سپس، ولتاژ و آمپر خود را با هم ضرب کنید تا وات تقویت کننده را پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر ولتاژ شما ۱۰۸ ولت و آمپر ۲۴ آمپر بود، وات تقویت کننده شما ۲۵۹۲ وات است.

  • اگر صدای تست را تا حد ممکن بلند پخش نکردید، حداکثر آمپراژ را دریافت نمی‌کنید. عدد واقعی به احتمال زیاد کمی بیشتر است، اما ارزش آن را ندارد که به گوش خود آسیب بزنید تا متوجه شوید.

۹- وات آمپر را با وات اسپیکر خود مقایسه کنید. از محدودیت‌های وات بلندگو و RMS برای تعیین اینکه آیا بلندگو و تقویت‌کننده می‌توانند به یکدیگر متصل شوند یا خیر، استفاده کنید. اگر توان تقویت کننده از توان بلندگو بیشتر شد، آنها را با هم استفاده نکنید.

--------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *