تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا یکی از شگفترین اختراعات در حوزه فناوری است. بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین تلسکوپ فضایی که تا کنون ساخته شده است، وب قادر است نوری را جمع‌آوری کند که ۱۳.۵ میلیارد سال است، تقریباً از آغاز جهان. در واقع، وب یک ماشین زمان است که به ما امکان می‌دهد به اولین کهکشان‌هایی که پس از انفجار بزرگ شکل گرفته‌اند نگاه کنیم. از آنجا که نور مادون قرمز را جمع آوری می کند، درست از میان ابرهای غول پیکری که دید اکثر تلسکوپ های دیگر را مسدود می کند، می بیند.

وب ۱۰۰ برابر قدرتمندتر از تلسکوپ فضایی هابل است. مهم‌تر از همه، با مجموعه آینه‌های تقسیم‌بندی شده به عرض ۲۱ فوت (عرض ۶.۵ متر)، وب به اندازه‌ای قدرتمند است که بتواند بخار آب را در جو سیاراتی که به دور ستاره‌های دیگر می‌چرخند جستجو کند. پنجره جدیدی در این سیارات فراخورشیدی باز خواهد شد، مشاهده آنها در طول موج های نوری که قبلاً هرگز در آن دیده نشده اند و به ما کمک می کند تا بینش جدیدی در مورد ماهیت آنها بدست آوریم.

وب به ما کمک می کند بفهمیم که چگونه کهکشان ها طی میلیاردها سال به مارپیچ های بزرگ مانند کهکشان راه شیری خود تکامل می یابند، نشانه هایی از قابلیت سکونت در سیارات دور را جستجو می کنند و به قلب مهد کودک های ستاره ای پوشیده از غبار نفوذ می کنند. این رصدخانه در روز کریسمس ۲۰۲۱ از آمریکای جنوبی پرتاب شد.

--------------

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *